Svenska Retoriksällskapet

Hålla tal – praktiska tips

Att representera en organisation innebär ofta förväntningar på att hålla tal, inte minst välkomst- och tacktal. Känner du osäkerhet inför att hålla tal?

 

Svenska Retoriksällskapet lär människor att enkelt förbereda och framföra olika tal, välja rätt tidpunkt, hantera nervositet och skapa en trivsam stämning, liksom vad som är viktiga att tänka på vid framförandet.

 

Svenska Retoriksällskapet ger här olika råd om detaljer som vi tar upp i våra utbildningar, kurser, föreläsningar och workshops om konsten att hålla bra tal. En viktig detalj i sammanhanget att tänka på är att ett tal består av tre delar: inledning, huvuddel och avslutning (med utbringande av skål). För att ett tal ska bli bra behövs varje del planeras med omsorg. Ett vanligt misstag många talare gör är att man har ett alltför oförberett och abrupt slut. En del talare misstar också att utbringa skålen som avslutning på sitt tal vid middagsbordet.

 

Förbered bra tal

 

Tips 1: Anpassning

Anpassa innehållet efter vem eller vilka talet är riktat till och situationen som det hålls i. Ingen ska behöva bli upprörd, nedstämd, förolämpad eller förargad av ett tal. Det gäller både den eller dem som talet riktas till, men också övriga publiken.

 

Tips 2: Innehåll

Tänk på att innehållet i talet ska kunna förstås av – och även vara av intresse för andra än dig själv och den som du talar för.

 

Tips 3: Undvik högläsning

Det är få talare som blir intressanta att lyssna till, när de ägnar sig åt högläsning. Förbered dig i stället så väl, att du kan strunta i allt vad högläsning heter.

 

Tips 4: Undvik nervositet – visualisera dina framgångar

1.) Fokusera på de gånger som du har lyckats bra. Fokusera mycket på dem tillfällena.

2.) Visualisera många gånger på förhand att du håller talet och att allt går jättebra. Elitidrottare visualiserar sina framgångar, inte misslyckande. Det bör även du göra som talare.

 

Tips 5: Använd spegeln

Öva framför spegeln och inför andra personer. Winston Churchill övade både inför spegeln och inför tjänstefolket. Öva gärna även på stället där talet ska hållas. Öva många gånger. Är det ett viktigt tal, då bör du börja öva ett antal dagar innan du ska hålla talet. Då hinner det medvetna och undermedvetna att förbättra detaljerna samtidigt som du själv kommer att känna dig säkrare, vilket motverkar nervositet.

 

Tips 6: Improvisation

Tro aldrig att du kan improvisera fram ett riktigt bra tal. Även de bästa talen, som upplevs improviserade, är otroligt noga förberedda och repeterade. Ett improviserat tacktal ska däremot alla kunna klara av. Ett sådant tal kan vara mycket kort. Den amerikanske författaren Mark Twain (1835–1910) sade för övrigt om konsten att hålla tal: ”Jag behöver i regel tre veckor för att förbereda ett bra improviserat tal.”

 

Planera innehållet med omsorg

 

Tips 1: Lämpligt innehåll

Tala om sådant som är trevligt att uppmärksamma om en person. Det kan vara fina minnen, beundransvärda egenskaper och förtjänstfulla insatser.

 

Tips 2: Inget negativt

En strikt regel för att ett tal ska bli bra och uppskattat är att aldrig tala om något som är negativt. Ett festtal ska präglas av ett vänligt och positivt innehåll.

 

Tips 3: Skämt

Skämtar gör man om sig själv, inte andra. Skämten ska dessutom kunna uppskattas av alla. Dra aldrig några blondinskämt, skämt om homosexuella, invandrare eller liknande. Personerna som deltar behöver själva inte vara blondiner eller homosexuella för att den som talar ska kunna bli anmäld för diskriminering, om talet hålls i exempelvis yrkesmässiga sammanhang. Det räcker med att någon av deltagarna blir kränkt å någon anhörigs vägnar. Det kan vara en sambo, en släkting eller god vän.

 

Tips 4: Ironi och sarkasmer

Utelämna allt vad ironi och sarkasmer heter i ett tal. De klär aldrig en god talare, en omtänksam människa eller väluppfostrad person.

 

Tips 5: Förolämpa aldrig någon

Ingen ska känna sig förolämpad eller sårad av ett tal, varken under eller efteråt.

 

Tips 6: Personligt men ej privat

Färga talet av dig själv som person. Det blir mer intressant att lyssna till, men utelämna privata detaljer – både om dig själv och andra.

 

Tips 7: Om citat

Om alla tal skulle innehålla ett tal, så blir de oerhört förutsägbara och rent av tråkiga att lyssna till. En riktigt skicklig talare behöver inte låna någon annans ord och formuleringar, för att fylla ett tal med bra innehåll. Om du däremot är en ovan festtalare, då kan ett citat vara en värdefull hjälp. Dels kan citatet vara bra att utgå från när du planerar innehållet i talet. Dels kan citatet föranleda en liten fusklapp med några nedskrivna ord på. På den lappen kan även några andra stödord stå, om det skulle behövas.

 

Tips 8: Skippa floskler

Lovorda, men låt inte talet drypa av fett. Smöra lagom. Ett tal blir aldrig bra av att det är överdrivet.

 

Tips 9: Ämnen att undvika i ett tal

Politik * Religion * Filosofi * Sex och sexuella anspelningar * Pengar – både egna och andras * Sjukdomar * Döden (såvida det inte är ett begravningstal).

 

Framför tal med stil, omdöme och framgång

 

Tips 1: Tala stående

Res dig upp när du ska hålla tal. Det är att visa hänsyn och omtanke för publiken. Dels syns du bättre. Dels hörs du bättre. Dessutom ser det proffsigare ut. Sedan är det till stor fördel för din egen del. Din andning blir bättre, vilket gör att rösten blir kraftfullare, håller bättre. Rösten blir också klarare och får bättre klang, vilket gör att det låter vackrare i åhörarnas öron.

 

Tips 2: Fånga publiken

En intresseväckande inledning är början på ett bra tal.

 

Tips 3: Avsluta väl

Spara det roligaste skämtet till sist, som slutkläm på talet. Tänk på att ett tal aldrig behöver vara putslustigt. Om du känner att du inte är någon stor underhållare, som lätt för människor att skratta vid rätt tillfällen, undvik krystade skämt.

 

Tips 4: Röd tråd

I ett bra tal finns det en röd tråd. Knyt ihop talets delar. Få början, mitten och slutet att hänga ihop.

 

Tips 5: Utbringa en skål

Ett festtal vid en middag avslutas alltid med en skål, om det serveras vin till maten. Glöm inte att utbringa skålen, som avslutning på talet.

 

Tips 6: Flera talare

Ett tal kan involvera flera talare. Om flera personer håller ett tal tillsammans gäller det att alla är extremt samspelta och väl förberedda. Ifall du är ovan talare eller känner osäkerhet inför att planera, formulera och framföra tal, då bör du hålla hela talet själv. Det är lättare, än att samspela fram ett tal med tillsammans med någon annan.

 

Vett och etikett för gäster och talare

 

Tips

Häv aldrig en taffel för:
Rökning
Toalettspring
Telefonsamtal
Plötsligt ska någon hålla tal – och personen eller personerna som talet tillägnas är plötsligt försvunna.

 

 

Lycka till som talare och med framtida tal!

 

Fler tips ...

 

 Praktiska tips och inspirationsmaterial om retorik, tal och personlig kommunikation

 

Presentationsteknik. Tala, agera och presentera information inför publik. Alla kan bli bättre presentatörer.

Retorik inför publik

Inom den klassiska retoriken finns en regel som säger att den största dödssynden för en talare är att vara tråkig. Se till att ha god publikkontakt och var noga med att läsa av signalerna hos deltagarna. Människors intresse och engagemang både syns och känns.

Retorik inför publik » 

Klassiska och moderna citat

Slagkraftiga, roliga, dråpliga, konstiga eller märkliga formuleringar kan vara en inspiration för dig som ska hålla ett tal, en presentation, före-läsning eller workshop.

Läs mer »  

Teambuilding

Utveckla arbetsgruppen med teambuilding på jobbet. Stärk kommunikationen, samarbetet och arbetsglädjen.

Teambuilding 

Länkar till webbsidor

Svenska Retoriksällskapet tipsar om webbsidor som innehåller allt från språkvård och språkregler till kungliga tal.

Läs mer » 

Beröm utvecklar människor

Beröm kan skapa ett fantastiskt positivt arbetsklimat, engagemang och förebygga motsättningar på arbetsplatser. Positiva ord och beröm kan göra under på en arbetsplats. Tänk på att vara generös med att uttrycka beröm och uppskattning.

Beröm lyfter människor » 

Bli skicklig på att konversera

Affärer gör människor helst med personer som ger ett positivt och seriöst intryck. För att skapa ett positivt intryck på människor är det viktigt att kunna konversera. Här får du tips på hur man kan utveckla och träna sin egen konversationsförmåga.

Bli en intressant konversatör » 

 

Ska du hålla tal ...

Förmågan att hålla uppskattade tal imponerar på människor. Bra talare blir ihågkomna, omtalade och återberättade. Dåliga talare likaså, fast av andra skäl. Vi ger tips på hur du håller bra tal.
Läs mer »

Kända tal

Läs och inspireras av fantastiska tal som har gått till historien. Vi presenterar tal hållna av personer som blivit kända både för sin förmåga att hålla framstående tal och för sina livsgärningar.

Läs mer »

Bröllopstal utan klavertramp

En del bröllopstal är mer pinsamma än trevliga. Vi tipsar om sådant som aldrig hör hemma i ett bra bröllopstal. Dit hör allt som har med storkar och tassande småfötter att göra. 

Ex-partners och skilsmässor hör heller aldrig hemma i ett bröllopstal. Här är olika skräckexempel som du aldrig ska använda som talare på ett bröllop.

Läs mer » 

Presentationsteknik

Att tala och presentera information inför publik är många människors skräck. Med rätt kunskap är det fantastiskt roligt att tala, presentera och agera inför andra människor. Här hittar du bra böcker för dig som vill läsa om presentationsteknik på egen hand.

Böcker om presentationsteknik »

Tala och presentera

Bra presentationsteknik kräver mer än PowerPoint. Undvik slentrianmässiga och oengagerade PowerPoint-presentationer.

Viktigt att tänka på om presentationsprogram » 

 

 

Håll bra presentationer

Det kan vara enkelt att hålla riktigt bra presentationer. Här presenterar vi tio användbara knep som hjälper människor att bli bättre på presentationsteknik, särskilt om man känner nervositet inför hur man ska agera.

Bra presentationsteknik » 

Retorik

Retorik handlar om konsten att kommunicera och påverka människor. För att bli en riktigt skicklig retoriker krävs både teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter, åtminstone om man vill utveckla stora retoriska skickligheter. Retorik är ett hantverk. För dig som vill läsa och lära mer om retorik på egen hand, tipsar vi om läsvärda retorikböcker.

Böcker om retorik och retoriker »

Videoklipp

I Storbritannien slog Susan Boyle publiken med hämnad. På en vecka hade hennes bejublade scenfram-trädande visats 20 miljoner gånger, bara på YouTube. I dag är webben ett medium att räkna med.

Läs mer » 

Jobb och karriär

Citat om arbetstid, arbetsliv och ledarskap.

 

Zig Ziglar: ”Många experter säger att vi borde arresteras för mord när vi slår ihjäl tiden. Vid närmare granskning är det emellertid uppenbart – att slå ihjäl tiden är inte mord. Det är ..."

Citat om arbetslivet »

Läsvärt

Tips på böcker och artiklar om sociala koder, social kompetens och personlig kommunikation. Det finns många läsvärda böcker om beteendevetenskap och konsten att skapa bra kommunikation mellan människor. Här hittar du några av dem.

Läs mer » 

Se upp för slitna floskler

Vill du hålla bra tal eller skriva professionella texter? I så fall bör du undvika alla former av floskler. Det är fantasilösa, slitna, innehållslösa och tvetydiga uttryck, som "många bollar i luften" eller "många järn i elden".

Floskler » 

 

 Arbetsklimat och mentalitet på jobbet

Personlig utveckling. Arbetar du som chef? Hur duktiga och engagerade medarbetare vill du ha? Vill du vara en chef som inspirerar, engagerar och motiverar personalen till att göra ett riktigt bra jobb? 

 

Nå framgång: Kommunicera med engagemang och omtanke

Kommunikation är en av ledarens viktigaste uppgifter. Bra kommunikation och bemötande är en viktig nyckel för att skapa bra och framgångsrika arbetslag, företag och organsationer. Är du chef och vill utveckla dina kommunikativa förmågor? Vill du vara en chef som engagerar, inspirerar och motiverar din personal till att göra ett fantastiskt bra jobb? Vill du vara en bra, trygg och uppskattad chef?

Läs mer: Chefsutveckling för att stärka ledarskapet » 

Stil i mejlboxen  

 Inspireras av bra tal

 

  Etikett på jobbet

"Visa hänsyn, omtanke och uppskattning så kommer din e-post att bli omtyckt."

E-postetikett »

 

"Bli en duktig talare genom att notera detaljer som har skapat andras framgångar."

 

"Blir du bemött med respekt och vänlighet på din arbetsplats?"

Värdefullt bemötande »

Människor och retorik kan påverka världen med bara ord

En man som går till historien med sina ord är USA:s president. I ett tal sade han nyligen: "Vårt öde skrivs inte åt oss, utan av oss. Det skrivs av människor som inte nöjer sig med världen som den är utan som har modet att bygga om världen till vad den borde vara."
Läs mer: Människor och retorik kan förändra världen »

 Retorik och presentationsteknik

 

Så håller du bättre presentationer: 10 praktiska knep

Njut av att tala inför andra människor

AGERA INFÖR PUBLIK. Det kan vara enkelt att hålla riktigt bra presentationer. Här presenterar vi användbara knep som hjälper människor att bli bättre på presentationsteknik, särskilt om man är ovan talare och känner osäkerhet eller nervositet inför hur man ska agera.

Läs mer: Praktiska tips på bra presentationsteknik »

 

Bra presentationer är värdefulla

Människor som är personliga och bjuder på sig själva blir mycket mer intressanta att lyssna till. Skapa nya framgångar på jobbet med bra presentationer.

Läs mer: Våga bli personlig » 

 

 

På denna webbsida finns praktiska tips för dig som är intresserade av retorik, presentationsteknik och personlig kommunikation. Här hittar du tips och viktiga detaljer som lyfter dina framträdanden, oavsett om det är presentationer, tal eller andra framförande inför publik. Tala och presentera med glädje och engagemang.

Utbildningar som utvecklar människor och företag

Svenska Retoriksällskapet kompetensutvecklar människor i yrkeslivet och karriären till bättre, säkrare och professionellare kommunikatörer. Vi utbildar och inspirerar personal- och chefsgrupper inom kommunikation och ledarskap.

 

Hos oss hittar ni unika personalutbildningar, kurser, föreläsningar, workshops och föredrag inom retorik, presentationsteknik och utvecklande kommunikation i arbetslivet. Svenska Retoriksällskapet håller föreläsningar om bemötande och kommunikation på jobbet. Vi erbjuder företagsinterna utbildningar över hela Sverige.

 

Välkommen att kontakta oss för att berätta om era utbildningsbehov.