Svenska Retoriksällskapet

Beröm. När gav du senast en kollega eller chef en komplimang? Behöver du fundera? Kanske behöver du i så fall bli bättre på att berömma människor, frikostigare och oftare. Beröm handlar om inte om att fjäska, utan om att uppmuntra och bekräfta.

 

 

 

Konsten att ge beröm

Beröm är ett socialt smörjmedel som utvecklar människor och relationer. Svenska Retoriksällskapet kompetensutvecklar chefer och medarbetare inom personlig kommunikation. Vi hjälper människor i yrkeslivet och karriären att bli bättre, mer omtänksamma och medvetna kommunikatörer. Tänk på att vara generös med att ge beröm och uppskattning. Beröm kan skapa ett fantastiskt positivt arbetsklimat, öka människors motivation, engagemang och förebygga kommunikationsproblem och motsättningar på arbetsplatser.

 

I Jantelagens och mellanmjölkens land Sverige hägrar en obegriplig snålhet när det gäller att ge beröm, positiva kommentarer och uppskattande ord till kollegor, chefer, kunder och andra människor. En del personer ger aldrig beröm, trots att beröm kan göra under på en arbetsplats.

 

Varför är det lättare att hitta människor som frikostigt ger negativa och bitska kommentarer istället för beröm och uppmuntran? Några av Svenska Retoriksällskapets kommunikationskonsulter arbetar med att utreda motsättningar och kommunikationsproblem på arbetsplatser. De hjälper företagsledare, chefer och medarbetare att bli bättre på att kommunicera och hantera exempelvis besvärliga människor på ett så bra sätt som möjligt.

 

Vanliga orsaker till motsättningar på arbetsplatser är otydlig kommunikation, bristande respekt för andra personer, men också en onödig snålhet när det gäller att ge varandra beröm.
– Alla människor behöver beröm och uppskattning för att utvecklas. Människor växer av beröm. Det gäller såväl små barn som vuxna människor i karriären. I arbetslivet kan beröm få människor att prestera mer, bättre och dessutom älska sitt jobb, säger Anita Karlgren.

 

Nå nya framgångar

Vill du bli omtyckt på jobbet och förbättra dina utvecklings- och karriärmöjligheter – var frikostig med beröm och positiva ord till alla människor, oavsett ålder eller position. Tyvärr finns det ganska många människor som har blivit sura och bittra, av olika anledningar. Surhet gör ingen glad, varken den som surar eller människorna i omgivningen. Men sura personer kan förändras genom att få beröm. Personer som är ärliga, uppriktiga och generösa i sitt sätt att ge beröm kan få relationer att explodera, i positiv bemärkelse. Positiva ord och beröm kan göra under på en arbetsplats.

 

Positiva ord, uppmuntran och uppskattning kan förändra klimatet till och med på konfliktfyllda arbetsplatser där det mer eller mindre verkar som "havet stormar". En viktig nyckel i konsten att kommunicera med framgång är att bli skickligare på att ge beröm. Anita Karlgren talar inte om smicker, utan äkta uppskattning. Beröm ska vara uppriktigt menad. Äkta beröm är ord som kommer från både hjärta och hjärna.

 

Alla människor tycker om att få beröm. Dessutom kan beröm fungera som en airbag i spända situationer. Om du känner i en viss situation att du egentligen skulle vilja säga några väl valda ord, prova ”tvärtom-metoden” och beröm personen istället. Om personen exempelvis är snyggt klipp, har en riktigt fin skjorta eller ett par snygga skor, dra dig inte att säga det. Därefter kan det ofta bli enklare att få igång en konstruktiv dialog i ett så kallat ”hett ämne”. De flesta människor blir i regel varsammare med orden, om de ska säga emot någon som precis har berömt ens egen smak och stil.

 

Ett gemensamt ansvar

Att skapa attraktiva och framgångsrika arbetsplatser där både personalen och kunderna trivs är en viktig uppgift för alla människor som äger, leder eller förvaltar företag och andra organisationer, oavsett bransch eller storlek på verksamheten. Anita Karlgren poängterar:

– På en arbetsplats är alla människor som arbetar där ansvariga för det psykosociala klimatet, oavsett om man är chef eller vaktmästare. Tänk på att aldrig underskatta värdet av beröm. Det kan få människor att växa och relationer att utvecklas på ett helt otroligt sätt.

 

 

 Företagsutbildningar

Unika personal- och chefsutbildningar

Svenska Retoriksällskapet erbjuder unika utbildningar inom bemötande och kommunikation i yrkeslivet.
Kurser och föreläsningar » 

 

Företagsutbildningar för företag som vill utvecklas

Svenska Retoriksällskapet kompetensutvecklar människor i yrkeslivet och karriären till bättre, säkrare och professionellare kommunikatörer. Våra erfarna konsulter och föreläsare utbildar, inspirerar och coachar personal- och chefsgrupper inom intern och extern kommunikation.

 

Hos oss hittar ni utbildningar, kurser, föreläsningar, workshops och föredrag inom retorik, presentationsteknik och personlig kommunikation i arbetslivet. Vi håller också föreläsningar om utvecklande ledarskap. Vi erbjuder företagsinterna utbildningar över hela Sverige.

 

Välkommen att kontakta oss för att berätta om era utbildningsbehov.